گرانترین ماهی اوزون برون شمال ایران

ماهی اوزون برون یکی از گرانترین ماهی های شمال ایران محسوب می شود و البته این ماهی با قیمت بالایی به فروش می رسد. در مورد ماهی اوزون برون چه می دانید؟
ماهی اوزون برون از جمله برترین ماهی های شمال ایران محسوب می شود که با نام استروژن نیز خوانده می شود. این ماهی خاویاری از جمله اقتصادی ترین ماهی های شمالی است و البته گوشت این ماهی نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد. از دیگر ماهیان خاویاری شمال ایران می توان به فیل ماهی، شیب، تاس ماهی روسی و ایرانی اشاره کرد. این ماهی ها از جمله ماهیان دریای خزر می باشند که به تولید بخش عمده ای از خاویار کل جهان می پردازند.

خصوصیات ظاهری ماهی اوزون برون

ماهی اوزون برون از جثه ای بزرگ و کشیده ای برخوردار بوده و البته پوزه این ماهی کشیده و باریک می باشد. در ناحیه سر و لب پایینی ماهی اوزون برون بریدگی دیده می شود و البته این ماهی از سیبیلک های کوتاهی برخوردار است. پهلو های این ماهی را رنگ سیاه پوشانده است و قسمت شکمی ماهی اوزون برون را رنگ سفید و روشنی تشکیل داده است. ماهی اوزون برون تا 241 سانتی متر رشد می کند و البته کمترین طولی که این ماهی می تواند داشته باشد، 123 سانتی متر است. ماهی اوزون برون از 5 ردیف استخوان تشکیل شده است که از این 5 ردیف تعداد 9 الی 16 استخوان دیده می شود. اگر به تصویر دقت کنید نشانه های ستاره مانندی بر روی بدن ماهی اوزون برون وجود دارد که زیبایی این ماهی را افزایش داده است.
بهتر است بدانید ماهی اوزون برونی که در دریای خزر رشد می کند دارای طولی برابر با 1.5 متر می باشد و این ماهی ها در سن 12 سالگی به دوره بلوغ نزدیک می شوند. بهترین دما برای تخم ریزی ماهی اوزون برون دمای 12 الی 14 درجه سانتی گراد می باشد و البته می توان گفت که این ماهی از 15 الی 333 هزار تخم از خود استخراج می کند.

گرانترین ماهی شمال ایران

از جمله گرانترین ماهی شمال ایران می توان به ماهی سفید، اوزون برون و سالمون اشاره کرد. این سه ماهی از گرانترین ماهی های شمال ایران محسوب می شوند. اما گرانترین ماهی شمال از بین این سه ماهی، اوزون برون می باشد چرا که از نظر اقتصادی دارای ارزش بالایی است و خاویاری که از آن خارج می شود از ارزش غذایی بسیاری برخوردار بوده و قیمت آن سر به فلک می رسد. البته بهتر است بدانید این ماهی به صورت پرورشی نیز یافت می شود و امروزه پرورش دهندگان این ماهی با به کارگیری سرمایه های کلانی توانسته اند درآمد زایی خوبی داشته باشند. ماهی اوزون برون می تواند تا 60 درصد از خاویار دریای خزر را تولید کند و با تولید آن به صورت بسته بندی شده به بازار عرضه می دارند.
ماهی اوزون برون از 17 درصد پروتئین، 9.5 درصد چربی و 71 درصد رطوبت برخوردار می باشد و البته این ماهی برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید واقع شده است.
منبع: ماهی و میگو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *