مصرف عدس پاک شده می تواند بینایی چشم را افزایش دهد

عدس: کالری و ارزش غذایی عدس به ازای هر 100 گرم غذا حدود 352 کالری دارد که ارزشی برابر با سایر حبوبات دارد آنها عمدتاً از کربوهیدرات ها (حدود 63٪ وزن آنها) به ویژه نشاسته تشکیل شده اند که 50٪ از کل محتوای کالری را تشکیل می دهد.

نوع نشاسته ای که بیشتر در حبوبات (و بنابراین در عدس پاک شده) وجود دارد، آمیلوز است که به عنوان “آهسته رهایش” تعریف می شود، زیرا به راحتی قابل هضم است و مصرف آن باعث افزایش کمتر و تدریجی قند خون می شود محتوای پروتئین آن نیز عالی است که برابر با ¼ وزن است که این حبوبات را برای مصرف در رژیم غذایی گیاهی یا گیاهی مناسب می کند.

مانند سایر حبوبات، پروتئین های عدس نیز “ارزش بیولوژیکی متوسط” در نظر گرفته می شوند زیرا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری نیستند برای حل این “مشکل” کافی است عدس را با غلات ترکیب کنید (مثلاً با ترکیب عدس با نان یا پاستا).

علاوه بر این، فیبر خوب عدس باعث بهبود حس سیری، عبور روده‌ای و کاهش جذب قندها و چربی‌های ساده به‌ویژه کلسترول می‌شود.

علاوه بر این، عدس حاوی آنتوسیانین است، خانواده ای از آنتی اکسیدان ها و رنگدانه ها که به مقدار زیاد در پوست حبوبات وجود دارد و رنگ مشخصی به غذاها می دهد.

در نهایت، وجود اسید فیتیک را به یاد می آوریم، یک ماده ضد مغذی موجود در بسیاری از حبوبات و جذب مواد معدنی مختلف مانند آهن و روی را به خطر می اندازد مقدار آن با خیساندن، پختن، جوانه زدن یا تخمیر کاهش می یابد.

در نهایت، تا جایی که به ریزمغذی‌ها مربوط می‌شود، عدس حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم، آهن، روی، منیزیم، ویتامین C و برخی ویتامین‌های گروه B است که برای وضوح بیشتر، در جدول زیر ارزش غذایی این حبوبات را گزارش می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *