شکلات شونیز کادویی که به ملکه انگلستان هدیه داده شد

شکلات شونیز کادویی آزتک، که آنها آن را xocolatl می نامیدند، بیشتر یک اسراف طبقه بالا بود، اگرچه طبقات پایین گهگاه در عروسی ها یا جشن های دیگر از آن لذت می بردند.

شاید بدنام ترین دوستدار شکلات آزتک ها، فرمانروای آزتک ها مونتزوما دوم بود که گفته می شد هر روز گالن های خوکولاتل را برای انرژی و به عنوان یک داروی مقوایی می نوشید. همچنین گفته می شود که او مقداری از دانه های کاکائو خود را برای ارتش خود رزرو کرده است.

شکلات داغ اسپانیایی
گزارش‌های ضد و نقیضی درباره زمان ورود شکلات به اروپا وجود دارد، اگرچه توافق شده است که اولین بار به اسپانیا رسیده است. یک داستان می گوید که کریستف کلمب پس از رهگیری یک کشتی تجاری در سفر به آمریکا، دانه های کاکائو را کشف کرد و دانه های کاکائو را در سال 1502 با خود به اسپانیا آورد.

شکلات

داستان دیگری بیان می کند که فاتح اسپانیایی هرنان کورتس توسط آزتک های دربار مونتزوما با شکلات آشنا شد. پس از بازگشت به اسپانیا، با دانه های کاکائو، ظاهراً او دانش شکلات خود را یک راز کاملاً محفوظ نگه داشته است. داستان سوم ادعا می‌کند که راهبانی که مایاهای گواتمالایی را در سال 1544 به فیلیپ دوم اسپانیا هدیه کردند، دانه‌های کاکائو را نیز به عنوان هدیه آورده بودند.

مهم نیست که چگونه شکلات به اسپانیا رسید، در اواخر دهه 1500 دربار اسپانیا مورد علاقه زیادی قرار گرفت و اسپانیا در سال 1585 وارد کردن شکلات را آغاز کرد. همانطور که سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه از بخش هایی از آمریکای مرکزی بازدید کردند، آنها نیز یاد گرفتند. در مورد کاکائو و شکلات را به کشورهای مربوطه خود آوردند.

به زودی، شیدایی شکلاتی در سراسر اروپا گسترش یافت. با تقاضای زیاد برای شکلات، مزارع شکلات ایجاد شد که توسط هزاران نفر از مردم به بردگی کار می شد.

اما کام اروپایی ها از دستور العمل نوشیدنی شکلاتی سنتی آزتک ها راضی نبودند. آنها انواع شکلات داغ خود را با شکر نیشکر، دارچین و سایر ادویه ها و طعم دهنده های رایج درست کردند.

به زودی، خانه های شکلاتی شیک برای ثروتمندان در سرتاسر لندن، آمستردام و دیگر شهرهای اروپایی ایجاد شد.

شکلات در مستعمرات آمریکا
شکلات در سال 1641 با یک کشتی اسپانیایی وارد فلوریدا شد و گمان می‌رود که اولین خانه شکلات آمریکایی در بوستون در سال 1682 افتتاح شد. در سال 1773، دانه‌های کاکائو واردات عمده مستعمرات آمریکا بود و شکلات مورد علاقه مردم از همه طبقات بود.

در طول جنگ انقلاب، شکلات به عنوان جیره در اختیار نظامیان قرار می گرفت و گاهی اوقات به جای پول، به سربازان می دادند. (شکلات همچنین به عنوان جیره غذایی به سربازان در طول جنگ جهانی اول ارائه می شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *