خواص باورنکردی ماهی کیلکا

ماهی کیلکا چندین هزار سال پیش به یک غذای اصلی دریایی تبدیل شد. در روم باستان، آنها نقشی کلیدی در یک چاشنی به اندازه عطرهای برتر آن زمان داشتند.

بیشتر مردم ماهی مولی را از محبوبیت کوتاه آن‌ها به عنوان تاپینگ پیتزا در دهه 1990 می‌شناسند. پس از مدت کوتاهی مورد توجه قرار نگرفتند، اما اکنون شاهد بازگشتی در میان سرآشپزهای برتر هستند.

ماهی

در حالی که بیش از 140 گونه آنچوی وجود دارد، Engraulis encrasicolus بیشتر در پخت و پز استفاده می شود. آنچوی اروپایی که با نام آنچوی اروپایی شناخته می شود، گاهی اوقات به صورت تازه میل می شود، اما بیشتر به صورت ماهی سالمون، کنسرو، خشک شده یا نمکی مصرف می شود.

فواید سلامتی

آنچوی دارای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد به همین علت است که صادرات ماهی آنجل افزایش یافته است. آنها بیشتر به عنوان منبع اسیدهای چرب امگا 3 شناخته می شوند که سلامت مغز و قلب را تقویت می کنند. آنچوی همچنین دارای سلنیوم است که اگر به طور منظم مصرف شود، ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

سایر فواید آنچوی برای سلامتی عبارتند از:

سلامت قلب

 

آنچوی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که فواید قدرتمندی برای قلب شما دارد. مطالعات نشان می دهد که آنها ممکن است سطح تری گلیسیرید شما را کاهش دهند، تجمع پلاک در شریان ها را کاهش دهند و فشار خون شما را کاهش دهند. آنها همچنین ممکن است با کاهش لخته شدن خون، خطر سکته مغزی را کاهش دهند.

محافظت از تیروئید

 

یک وعده آنچوی حاوی 31 میکروگرم (mcg) سلنیوم است. نوجوانان و بزرگسالان باید 55 میکروگرم سلنیوم در روز دریافت کنند. مطالعه ای در دهه 1990 سلنیوم را به عنوان بخشی از آنزیمی که می تواند تیروئید را فعال کند برجسته کرد. تحقیقات بیشتر نشان می دهد که کمبود سلنیوم ممکن است منجر به مشکلات تیروئید شود.

سلامت چشم

کارشناسان توصیه می کنند که مردان روزانه 1.6 گرم اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کنند، در حالی که زنان باید 1.1 گرم دریافت کنند. یک وعده آنچوی 0.45 گرم امگا 3 معروف به ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و 0.77 گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) دارد. مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از این امگا 3 می توانند شانس ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند که می تواند بینایی را مختل کند و جزو ماهی لذیذ در جدول حلوا ماهی است.

پیشگیری از آلزایمر

در یک مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد، محققان دریافتند افرادی که بیشترین اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف می‌کنند، سطوح پایین‌تری از پروتئین بتا آمیلوئید دارند که نشانگر بیماری آلزایمر است.

تغذیه

آنچوی سرشار از پروتئین است، یک بلوک ساختمانی مهم که در بدن شما برای ترمیم بافت، ایجاد توده عضلانی و افزایش متابولیسم استفاده می شود.

آنچوی همچنین منبع بسیار خوبی از موارد زیر است:

اسیدهای چرب امگا 3
نیاسین
ویتامین B12
کلسیم
سلنیوم
پتاسیم
ویتامین A
مواد مغذی در هر وعده

یک وعده سه اونس آنچوی حاوی:

کالری: 111
پروتئین: 17 گرم
چربی: 4 گرم
کربوهیدرات: 0 گرم
فیبر: 0 گرم
شکر: 0 گرم

طعمه ماهی کپور

زمانی که آنچوی درمان شود، می تواند سرشار از سدیم باشد. آنها نسبت به بسیاری از انواع فیله ماهی دریایی دارای جیوه کمتری هستند، اما همچنان باید در حد اعتدال مصرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *